Tuesday, June 9, 2009

diagnostic radiography bukan x-ray!!

salam,

blog entry pertama... sebelum buat blog mcm banyak benda nk tulis..tapi bile dah ada blog ni...susah pulak nk buat entry pertama...aku mulakan dengan sesuatu yang ilmiah...sesuatu yang melibatkan karier dan menjadi kehidupan bermula lapan tahun lalu...

diagnostic radiography atau medical imaging... kedua2nya sinonim tapi org kita selalu pandang enteng... tentang istilah..tentang ketelitian...pada aku istilah itu penting...sepenting nama yang ibu bapa kita letak dalam surat beranak kita....

aku seorang lecturer...dalam bidang diagnostic radiography... satu disiplin yang mengajar tentang penggunaan sumber-sumber seperti sinar-x, gamma, bunyi dan magnet untuk menghasilkan imej....aku mmg la teramat berbulu telinga bila org asyik panggil jabatan x-ray...budak x-ray..lecturer x-ray...kenapa? sbb istilah tu cuma sesuai untuk kurun ke-8 je...skarang dah 21st century...bidang ni dah berkembang..sbb tu ada CT scan ada MRI ada ultrasound..bukannya guna x-ray semata-mata!!

mcmana nk didik anak bangsa sedangkan cikgu2 nya pun salah istilah..... bila student salah kita marah, bila cikgu yang salah..sape nk marah??? bila orang2 tertinggi yang salah...sape nak marah??? fikir-fikirkan....

BETULKAN YANG BIASA....BIASAKAN YANG BETUL!!

1 comment:

  1. Hola primeramnte quiero saludarte y decirte de corazon, que eres una mujer guapa. Y me encanta ver a una mujer con estos animos enseƱando lo que es su cultura. Lo malo es que no hablo tu idioma, me parece interesante.
    Un beso conforme a mis costumbre de un servidor.

    ReplyDelete